Maandag 22 juli, Chefchaouen - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Susanne Jongen - WaarBenJij.nu Maandag 22 juli, Chefchaouen - Reisverslag uit Chefchaouene, Marokko van Susanne Jongen - WaarBenJij.nu

Maandag 22 juli, Chefchaouen

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

22 Juli 2019 | Marokko, Chefchaouene

En dan is het al weer maandag, nog maar 3 nachtjes en dan zijn we alweer thuis.
Vanmorgen na het ontbijt vertrokken om in Rabat de highlights te bezoeken.
Eerst rijden we naar de Hassan II toren en mausoleum.

In 1195 werd een begin gemaakt met de bouw van de toren met de bedoeling om het de grootste minaret ter wereld te laten worden, samen met de moskee die ook 's werelds grootste moskee moest worden. Toen in 1199 kalief Yaqub al Mansur overleed viel ook de financier weg en werd de bouw stilgelegd. De toren had toen nog maar een hoogte van 44 meter bereikt, ongeveer de helft van de oorspronkelijke bedoeling. Ook de moskee werd niet verder afgebouwd: er waren alleen een paar muren en ongeveer 200 zuilen gebouwd.

De toren, opgetrokken uit rood zandsteen en de restanten van de muren en zuilen vormt samen met het moderne mausoleum van Koning Mohammed V een belangrijke historische en toeristische locatie in Rabat. ( wikipedia )

In het mausoleum ligt Mohammed V en zijn 2 zoons , waaronder koning Hassan II, de vader van de huidige koning Mohammed VI. De huidige koning wordt hier door de bevolking ook wel M6 genoemd, vanwege zijn voorliefde voor snelle auto’s en eigenlijk het hele jet- set leventje ( unne gladde jông dus, haha). Hij schijnt het ook niet zo nauw te nemen met de echtelijke trouw ( hier mag je ook meerdere vrouwen hebben) want z’n vrouw is al meer dan 2 jaar niet in de openbaarheid verschenen en is dus waarschijnlijk pleite ( ik geef haar geen ongelijk !!) Goed ...... voorzover de tröbbels aan het Marokaanse hof !

In ieder geval waren de toren en het mausoleum erg mooi. We rijden verder langs het paleis van M6 ( zie je niks van, mega bewaakt) naar de necropolis van Chellah. “Oude stenen” , zoals we er in Griekenland al tientallen hebben bezocht, volgens de kinderen. Jeroen en ik vinden het wel mooi en dan vooral de vele ooievaren die hier zitten te broeden, echt prachtig. Je hoort ze telkens luid klepperen.Na een complete fotoshoot vertrekken we, want we hebben nog zo’n 4 uur te rijden.

Het eerste stuk is erg saai, akkerland, gore dorpjes ( echt jongens, waarom maken jullie er overal zo’n zooi van !!). Als we richting rifgebergte gaan, wordt de omgeving mooier. Dan horen we plotseling een raar geluid uit de auto komen. Er gaat mergens een waarschuwingslampje branden, dus rijden we maar door.

Ondertussen moet ik weer eens mega plassen, we stoppen bij een vaag tankstation, de wc is echt te goor voor woorden, maar ik moet echt !! Dus rok omhoog en mikken maar.... als Jeroen de auto weer wil starten weten we wat het geluid was...... de airco is keduuk..... Gelukkig is het maar 38 graden, moeten we nog anderhalf uur door de bergen, is het hier keidruk, rijdt er een vrachtwagen voor ons die we niet kunnen inhalen, worden we een keer bijna van de weg af gedrukt , zijn ze weer overal aan de weg aan het werken, heb ik honger, ben doodmoe, heb megazin in een peuk .....maaaaar we hebben WEL “ARKO” ( alle ramen kunnen open) , dat is heel fijn en het is helemaal niet erg dat het hier stoffig is, ik harde lenzen heb, mijn haar op coupe ontploft staat.....Als we uiteindelijk aankomen is het echt totale chaos... iedereen loopt op de weg, er is een soort markt.... Iedereen weet dat ik best een beetje tegenslag kan hebben ( haha NOT, ik ontplof zowat, heb het echt even HELEMAAL gehad)maar dan..... ons hotel is prachtig.... We kijken recht op Chefchaouen, een prachtig blauw- wit stadje. Ik waan me in Griekenland. Voor vandaag houden we het wel voor gezien. We hebben een prachtig dakterrasje, waar we na het eten relaxen met een roseetje ( hadden we in het begin van de vakantie in Fes gekocht) En ik kom tot rust....

Morgen gaan we het stadje verkennen, we slapen hier 2 nachten.

Welterusten !