Zondag 21 Juli, Casablanca, Rabat - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Susanne Jongen - WaarBenJij.nu Zondag 21 Juli, Casablanca, Rabat - Reisverslag uit Rabat, Marokko van Susanne Jongen - WaarBenJij.nu

Zondag 21 Juli, Casablanca, Rabat

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

21 Juli 2019 | Marokko, Rabat

Vanmorgen maar weer eens een super ontbijtje , en dat terwijl ik thuis nooit ontbijt. Hoe wilt U uw eitje mevrouw ?? Uuuh ik graag gebakken, en dan krijg ik me toch een uitgebreid spiegelei !! Jeroen wil een gekookt ei, en krijgt ook dit helemaal perfekt,met het geel nog een beetje smeuiig . Fruitcocktailtje erbij, heerlijke warme chocolade croissaints, stokbrood warm en natuurlijk weer verse jus. Tot nu toe elke dag verse jus gehad, dus ik krijg zeker geen scheurbuik, haha ! En die jus smaakt hier, je proeft de zon !
Dan gaan we op weg want we moeten een flink stuk rijden. Eerst een stukje binnendoor dan 200 km péage naar Casablanca. De weg is werkelijk uitgestorven, het lijkt wel een autoloze zondag ! Na 2 1/2 uur stoppen we even op een “ aire”, is volgens mij gloednieuw en ook hier weer geen kip te bekennen.... Even benen strekken, nicotine tanken, drinken, plassen (per ongeluk ga ik bijna op de moskee wc, want zo’n grote pauzeplaatsen hebben ook een moskee, maar wordt teruggeroepen door een medewerker en verwezen waar ik wel mag plassen. Overigens ook heel netjes en schoon allemaal )en dooorrrr....

Af en toe steekt er ook gezellig iemand de weg over, let wel dit is een autobaan, waar 120 km / uur wordt gereden, kan hier allemaal..... Na nog eens twee uur bereiken we Casablanca. Casablanca is een moderne stad, maar ook hier maken ze er overal zo’n rotzooi van. In de voorsteden ook weer echt krottenwijken ( zag je in Marrakech ook) en werkelijk niemand houdt zich ook maar aan verkeersregels. Strepen op de weg ?(als ze er al staan) uuuh daar moet je toch gewoon midden over rijden ? Links en rechts inhalen, toeteren als je 2 seconde te laat bent met optrekken als het licht op groen springt .... echt iedereen doet maar wat ! Jeroen denkt dat 80 % hier niet eens een rijbewijs heeft.....

Verder is Casablanca één grote bouwput, overal ligt de weg open en zijn omleidingen. En dan niet vertellen hoe je wel moet he ! Onze “ here “ navigatie slaat op tilt, maar gelukkig heb ik een man en zoon die een goed richtingsgevoel hebben.
Rond 15.00 uur zijn we bij de Hassan II moskee. De grootste van Marokko. Hij ligt prachtig aan zee. Dit is ook de enige moskee die je als niet moslim mag bezoeken . Wel betaald en met een tour. We kopen kaartjes en worden dan met een golfkarretje naar de ingang gebracht. Schoenen moeten uit en daar krijg je netjes een tasje voor.

De moskee is echt gigantisch, en erg leuk om eens een moskee van binnen te zien. De gids vertelt uitgebreid. Je mag zelfs foto’s maken. Na een uurtje staan we weer buiten. Onze auto staat vlakbij, we betalen het parkeermannetje weer 10 dirham (0.95 cent ) en gaan verder naar Rabat, waar we vannacht slapen.
Als we bijna in Rabat zijn, na zo’n anderhalf uur , ziet Jeroen een grote gele M.... zullen we de kinderen eens blij maken ? De vraag of ze zin hebben in MacDonalds is overbodig.
Volgens mij had Jeroen zelf ook gewoon weer eens zin in vette hap, want vol smaak wordt er het een en ander weggewerkt.... Is wel echt duur in vergelijking met wat we normaal hier voor het eten kwijt zijn, maar met alle 4 het buikje rond gaan we op zoek naar onze riad. Ook nu weer slaat de navigatie op tilt, de riad ligt in de medina en we moeten er net buiten parkeren. Niels blijkt een goede kaartlezer en Jeroen een goede chauffeur en we vinden een parkeerplaatsje ( hadden een kaart gekregen van de Smetties, die zijn hier de eerste week geweest) Dan met de koffers door de medina , 5 minuutjes lopen naar onze riad.

We checken in, met de gebruikelijke thee. Jeroen en ik willen nog Rabat in, de kinderen bedanken voor de eer en gaan zich verschuilen op hun kamer met WIFI ( hun beste vriend, die ze onderweg zooo missen).

Wij willen de Kasbah des Oudaias bezoeken, is 10 minuten lopen vanaf de riad. We zijn net binnen , of ja hoor weer een gids aan onze broek hangen. Pfff, wordt er zo moe van. Volgende keer thuis als ik een duitser zie zoeken naar de koffieshop, ga ik ook zeggen : kom maar ik wijs je de weg, voor maar 5€, haha.
Het is verder wel een aardige knul en vertelt honderduit en laat ons allerlei mooie plekken zien in de kasbah. We zijn wel weer dom geweest , want geen prijs afgesproken, dus hij vraagt veeel te veel als we klaar zijn na een uurtje ( de kleine rat ) maar hup dan maar !
We lopen via de medina terug, genieten van de hectiek, de geuren en alles wat er te zien is. Kopen nog wat overheerlijk fruit bij een straatverkoper .Dit blijft echt zoooo anders als bij ons. Ik denk dat ik thuis weer echt moet wennen aan structuur en regels .

Maar dan hebben we ook echt “ de piep laeg “ , snel douchen en dan lekker ons nest in, tot morgen !

• 22 Juli 2019 - 05:37

Gerda Diddens.:

hallo allemaal, wat weer een geweldig verslag, en wat een prachtige moskee.

de foto,s straks thuis zijn natuurlijk nog veel mooier,geniet er maar van!!!

groetjes mam en pap.

• 22 Juli 2019 - 08:32

Mam En Pap Blierik:

Gerda,nou ben je ons alweer voor. Maar zó vroeg zijn wij niet.
    Lieve vakantiegangers,
    Wat maken jullie toch heel bijzondere dingen mee op jullie prachtreis,b.v. het bezoek aan de Hassan ll moskee.
    En wat een verwennerijen ! Jullie zullen ,weer thuis straks ,zeker personeel in dienst moeten nemen om op deze voet verder te kunnen leven.
    Wel bijzonder vonden we,dat een gele hoofdletter M jullie zo enthousiast kon maken.
    Nog een paar hele mooie dagen voor jullie in Marokko.