Dinsdag 16 juli, Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Susanne Jongen - WaarBenJij.nu Dinsdag 16 juli, Marrakech - Reisverslag uit Marrakesh, Marokko van Susanne Jongen - WaarBenJij.nu

Dinsdag 16 juli, Marrakech

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

16 Juli 2019 | Marokko, Marrakesh

Vandaag gaan we Marrakech verkennen. Onze gids zou om half 10 bij de riad zijn, maar verschijnt maar weer eens niet. Om kwart over 10 zijn we het zat en besluiten we dat we niet op hem wachten. Stiekem zijn we allemaal super blij want gisteren was geen succes met hem. Jeroen is vooral blij, want hij zat gisteravond met het eten naast hem en onze gids at niet zo netjes, praatte volop tijdens het kauwen, met als gevolg dat er telkens stukjes brood uit z’n mond in Jeroens drinken vlogen.... Jeroen is wel wat gewend in China, maar dit ging hem toch echt te ver.
Opgelucht gaan we dus op pad, Anne-Marie blijft in de riad , het is haar te warm. Eerst gaan we naar een soort van winkelcentrum. Hier worden nog allerlei oude ambachten uitgevoerd door handwerkslieden. Je kunt ze zien tapijt knopen, leer bewerken, manden vlechten etc. de producten die ze maken worden dan verkocht. Het is er super rustig, de mensen zijn er niet opdringerig en er wordt dus het een en ander gekocht. Floor en ik knopen ook nog even mee aan een tapijtje.
En dan... wie staat er opeens voor onze neus...... onze gids.... Hoe hij ons heeft kunnen vinden is me een raadsel. Hij blijft zich verontschuldigen, maar we maken hem duidelijk dat we toch echt alleen verder willen. Hij is ook echt apart, dit is volgens mij niet typisch Marokaans, maar mankeert hij wat... ( iets te vaak van de commode gestuitert haha). Uiteindelijk heeft hij het begrepen en vertrekt op z’n brommertje. Eigenlijk ook wel weer zielig....
Dan gaan we richting het grote plein. Het is er nu een stuk rustiger. Op ons gemak lopen we er overheen. Nu ook weer staan er slangenbezweerders, mannen met aapjes ( echt zielig) etc. dan duiken we de souk in, heerlijk langs winkeltjes struinen. De verkopers proberen wel hun waar te verkopen en je naar binnen te praten, maar zijn niet vervelend opdringerig.
Floor wil ook nog graag een henna tatouage, dus die laat ze op haar hand zetten. We betalen natuurlijk veel te veel, maar ach het blijft nog altijd goedkoop en zo verdienen ze ook wat aan ons !

We dwalen nog wat rond en lopen dan rond 13.00 uur terug naar het riad. Na een uurtje hebben we toch wel weer honger en Niels en Tim worden er opuit gestuurd om een lunch te halen. Om de hoek is een klein eettentje en daar halen de jongens wat pizza, frietjes, salade en overheerlijke panini’s. Dan gaan we maar eens relaxen aan het zwembad.

Om 19.00 uur vertrekken we weer richting de medina. We besluiten een ritje met een paardenkoets te doen ( echt super toeristisch, maar wel leuk.)

Dan gaan we een eettentje zoeken, op het plein eten vinden we geen optie, maar aan de rand van het plein, liggen restaurants waar je hoog op een groot balkon terras kunt eten met uitzicht op alle drukte. Voor Marokaanse begrippen duur (8 euro, voor een hoofdgerecht) maar je zit er zalig en rustig.

De terugweg naar de riad gaat vervolgens weer dwars door de souk. Het laatste stuk is wel een beetje eng, er zijn geen winkels meer, geen toerist te bekennen en het is inmiddels donker.... maar we zijn met z’n zevenen dus wat kan ons gebeuren.....door allerlei achteraf steegjes belanden we weer op de grote weg... Blij dat ik weer in de drukte ben !!

Morgen gaan we verder, naar Agadir, 3 dagen in een all inclisive resort, even echt helemaal niets doen. De Smetties blijven nog maar 2 dagen. Wij gaan dan nog een kleine week verder naar het noorden. Dit stuk hebben de Smetties de eerste week gedaan.

Tot morgen.

• 17 Juli 2019 - 15:47

Mam En Pap:

Jullie zien er ondanks de hoge temperaturen goed uit.
    Hoe kunnen jullie in de souk iets uitzoeken ? Je kunt toch uit de hoeveelheid spullen die ze te koop aanbieden ,geen keuze maken?
    Mama/ oma blierik vond wel dat Floor een leuk jurkje ( met die strepen) of was het een blouse, aan had.
    Dat Jeroen blij was zonder gids ,dat kan ik me heel goed voorstellen.
    En jammer dat de Smetties al gauw weer naar huis gaan.
    Maar de week die nog over blijft gaat nog heel interessant worden.,toch !