Donderdag 11 juli, Merzouga, Boumalne du dades - Reisverslag uit Boumalne, Marokko van Susanne Jongen - WaarBenJij.nu Donderdag 11 juli, Merzouga, Boumalne du dades - Reisverslag uit Boumalne, Marokko van Susanne Jongen - WaarBenJij.nu

Donderdag 11 juli, Merzouga, Boumalne du dades

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

11 Juli 2019 | Marokko, Boumalne

En dan is het al weer donderdag, de tijd vliegt.
Maar we gaan even terug in mijn verhaal naar dinsdagavond. Rond 18.00 uur rijden we vanaf Erfoud naar onze ontmoetingsplaats voor ons woestijn avontuur.
We worden bij een hotel ontvangen door een zeer vriendelijke, nette man. We krijgen thee en nootjes en hebben een enorm leuk gesprek. Dan verschijnt onze woestijnman : Saïd. Eerst gaan we doeken halen ( nou ja, kopen......) voor op ons hoofd en wordt er vakkundig een tulband gevouwen bij ieder. Samen met onze bagage worden we vervolgens naar onze kamelen , die aan de rand van de woestijn liggen ,gebracht. Onze chauffeur is werkelijk knettergek !! Hij scheurt als een dolle, maakt met ons selfies met 100 km per uur en praat honderduit. Rijden doen we voornamelijk off road, want de gewone weg vindt hij maar saai...De kinderen vinden het super leuk.

Met mijn eierstokken tot achter mijn slokdarm bereiken we onze kamelen. Daar wachten drie kamelendrijvers op ons. Wij gaan met de kameel naar de tenten, de bagage gaat verder met de auto. Na de nodige fotoos gaan we de kameel op. Oooh dat is best hoog zo’n dier !! In karavaan gaan we dan de woestijn in ( Erg Chebbi ) Dit is echt zoals ik me de Sahara heb voorgesteld, grote donkergele zandduinen, het is echt prachtig. Onderweg maken de kamelendrijvers fotoos van ons en het is een dolle boel.

Na een een uur houden we stil en stappen af om de zon te zien ondergaan in de woestijn. Er wordt een complete fotoreportage door ons gemaakt. De omgeving is werkelijk prachtig.

Dan wordt het weer tijd om de kameel op te gaan, maar eerst moeten de kamelendrijvers ons nog iets laten zien..... we moeten bij elkaar gaan zitten en dan worden hun tassen tevoorschijn gehaald waarin vanallles zit wat we kunnen kopen ( de gebruikelijke toeristen kneut) Welwillend zoeken we ieder iets uit. Maar dan volgt de prijs , zonder blikken of blozen vragen ze totaal voor de spullen 1000 dirham !! ( kleine 100€) Ja dag, we zijn gekke Henkie niet ! We proberen nog af te dingen, maar ze zijn erg stug. En dit vind ik dan weer zo jammer. Ik weet dat we toeristische dingen doen, en dat dit er (helaas) bij hoort, maar om ons dan zo proberen uit te melken, mwaah daar heb ik toch erg veel moeite mee. Kijk voor de doeken moesten we ook betalen, maar die waren voor een redelijke prijs van €5, dit is echt oplichterij !!!
Het blijven zoals Anne-Marie zegt toch ratten, in dit geval woestijn ratten, haha.

Maar goed , we kopen dus niets, en ze laten zich vervolgens echt kennen want het laatste stuk van de rit zijn ze stukken minder joviaal.
Heb er even echt een kater van, maar gelukkig overtuigd Jeroen me, dat ik de mooie rit er niet door moet laten verpesten, dus onder het mom van “ een kleinigheidje houdt je altijd”, bereiken we onze tent..en vertrekken de kamelen drijvers...

Het tentenkamp is prachtig, en wij zijn de enige gasten ( totaal van 8 tenten) .
We worden ontvangen met thee, koekjes en water en daar ben ik wel aan toe, want het is nog steeds erg heet ( zo’n 40 graden)

We worden naar onze tent gebracht, die is van alle gemakken voorzien, wc, een zalige douche en grote bedden. Helaas geen airco, dus het is zacht uitgedrukt erg heet.
Om 21.30 uur is ons diner klaar. Het wordt geserveerd in een grote “restaurant” tent en wat we voorgeschoteld krijgen is werkelijk culinair, 3 gangen en werkelijk prachtig opgediend en heerlijk klaargemaakt.

Na het eten wordt het kampvuur aangemaakt en komen de trommels te voorschijn (djembé en tam-tam) .
Er wordt getrommeld en gezongen, echt leuk. Het blijkt dat Anne-Marie een natuurtalent is op de djembé. Het is echt een mooie afsluiting van de dag.
We genieten vervolgens in de duisternis van de sterrenhemel en gaan dan proberen te slapen. Dat lukt maar matig, want het is zooooooooo heet.
Om 6.00 uur zijn Jeroen en ik wakker en staan we op om de zon te zien opkomen in de woestijn, mooi!!!

Na een weer prima ontbijtje vertrekken we met auto’s terug naar onze eigen auto, die buiten de woestijn bij een hotel geparkeerd staat.
We vertrekken en gaan op weg naar Tinghir, om daar de gorge du todra ( todrakloof ) te bekijken. Het is een rit van een uurtje of 3. De todrakloof is erg mooi, we rijden nog een stukje van de bergweg en keren dan om. We moeten nu nog zo’n anderhalf uur naar onze accomodatie in Boumalne du dades. We komen rond 19.00 uur aan. Het is een erg groot complex, maar wel wat vergane glorie. Wij hebben een grotkamer en die is wel super groot en leuk. De kinderen hebben een eigen kamer hierin dus weer even wat privacy ( zijn ze ook weer aan toe) Na het diner duiken we ons bedje in . Donderdag willen we de dadesvallei gaan bezichtigen met een gids. Daar zal ik jullie later op de dag over vertellen.

• 11 Juli 2019 - 15:54

Mam En Pap:

We dachten al: we missen de woensdag.
    Maar daar kwam het verhaal dan van jullie avonturen.
    En dat was me wel even meer dan de moeite waard.
    We hebben heel erg meegenoten. En in de lach geschoten van wat jullie overkwam.
    Susanne,je hebt talent ,je schrijft erg plastisch . Chapeau !