Dinsdag 9 juli, Erfoud - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van Susanne Jongen - WaarBenJij.nu Dinsdag 9 juli, Erfoud - Reisverslag uit Erfoud, Marokko van Susanne Jongen - WaarBenJij.nu

Dinsdag 9 juli, Erfoud

Door: Susanne

Blijf op de hoogte en volg Susanne

09 Juli 2019 | Marokko, Erfoud

Vandaag lekker uitrusten bij het zwembad van de vermoeiende rit van gisteren.
En natuurlijk de beloofde fotoos !

De rit was echt prachtig, dorpjes waar nog geen verharde straten zijn en we een paar 100 jaar terug gaan in de tijd en talloze oude kasbah’s. Wat is een kashbah?
Even vooral voor mijn schoonouders weer wat educatieve info (hihi).:

De kasba of kashba is het verdedigbare deel van de medina. Het gebouw kenmerkt zich door hoge muren. Bijna iedere nederzetting in Marokko heeft haar eigen kasba. Vroeger werd deze gebruikt als woning voor het dorpshoofd. Momenteel zijn de meeste kasba's niet meer als zodanig in gebruik, ze doen vooral dienst als toeristische attractie. Ze zien er een beetje uit als kastelen.

Een kasba die als woonplaats wordt gebruikt noemt men ook wel een dar. Indien een kasba als opslagruimte van graan wordt gebruikt, spreekt men van een igherm. In sommige gevallen doet een dergelijke igherm tevens dienst als bewakingspost, hij wordt dan agadir genoemd.

Danke Wikipedia !

Wat me hier ook opvalt is het volgende , we hebben dit nu al 2 x meegemaakt :
We komen een terrasje op om wat te eten en vragen of er plaats is. Vaak zitten de locals er iets te eten. Die worden zowat van hun stoel geveegd met veel gepraat en gebaren om plaats te maken voor ons. Driftig wordt er met tafels en stoelen geschoven en tafels bij elkaar gezet ( we zijn immers met 7 ) Echt heel genant, gisteren zat een oud opa’tje rustig zijn brood te eten en en hoppa ,weg moest die van de ober, echt zielig. Ze doen echt alle moeite dat je maar bij hun gaat zitten.

Wat wel weer jammer is dat wij “hollanders” ook hier zo’n slecht reputatie hebben : kijken, kijken ,niet kopen. Ik ben helemaal geen Hollander, maar een Limburger en geloof me, ik koop genoeg !

Wat ook mooi is wat je hier ziet zijn de ooievaarsnesten. Op de hoge gebouwen in de dorpen zie je er echt tientallen ! Vandaar dat Marrokanen vaak nog zoveel kinderen hebben.
Verder heeft iedereen die je spreekt wel familie in Nederland, Utrecht, Rotterdam, ja klopt , daar wonen er inderdaad veel !!

Morgen zitten we een nacht in de woestijn, we vertrekken rond 19.00 uur op de kameel naar ons tentenkamp. Diegene die me ook maar een beetje kent weet natuurlijk dat dit geen primitieve berbertent zal zijn, haha. We hebben eigen wc en douche en de rest is ook redelijk luxe.Ik verwacht wel geen wifi , dus zal even geen verslag typen.

Tot over een paar dagen, inshallah !

*inshallah= zo god het wil, werd bij ons vroeger ook gebruikt :Deo Volente

• 10 Juli 2019 - 17:57

Mam En Pap:

Dat was weer een boeiend verslag Susanne.En heel kleurrijk geschreven.
    En dat je ons persoonlijk uitleg geeft over de marokkaanse woorden/ begrippen vinden we erg aardig.
    We zijn benieuwd hoe jullie nacht in de woestijn verlopen is en of jullie er goed hebben kunnen slapen.
    Een goede reis voor morgen en tot schrijfs.

• 10 Juli 2019 - 20:06

Gerda Diddens:

hoi su jeroen en kids,ik sluit me helemaal achter het verhaal van je schoonouders aan
    .helemaal geweldig!!!!!!

groetjes van mam en pap